Behoud van het goede in onze mooie groene gemeente

Behoud van het goede in onze mooie groene gemeente, geen verhoging van de woonlasten, geen onnodige regels en een dienstverlenende en meedenkende gemeente om de kansen en vraagstukken in onze gemeente aan te pakken. Zo ziet Jan van der Laan, lijststrekker voor de VVD, het gemeentebeleid de komende jaren voor zich.

Daarnaast wil Jan van der Laan weer perspectief bieden. Als het aan hem ligt, wordt het een mooie zomer in het Westerkwartier. Na twee jaar corona en alle beperkende maatregelen snakken we met elkaar naar het weer samen ondernemen van leuke activiteiten en evenementen en het weer volop kunnen ondernemen, we willen weer vooruit kunnen.

Voor de VVD is hierbij een lokale overheid van belang die geen onnodige regels oplegt of bedisseld.

Jan van der Laan legt uit: “ De VVD is een liberale volkspartij. Wij kijken naar het individu, omdat ieder mens nu eenmaal andere wensen en andere dingen nodig heeft om zich te kunnen ontplooien en zijn leven vorm te geven. Vaak weet je zelf het beste wat voor jou werkt.  Dat neemt niet weg dat je ook verantwoordelijkheid hebt voor elkaar en voor je omgeving. Gelukkig zien we op dit vlak veel mooie initiatieven vanuit onze inwoners. We hebben elkaar nodig in het Westerkwartier en samen met een goed bereikbare en dienstverlenende lokale overheid kunnen we zorgen voor een prettige woon-, leef-  en werkomgeving”.

Speciale aandacht vraagt Jan daarbij voor onze ondernemers en de agrarische sector.  Zij zorgen namelijk voor banen, natuurbeheer en dragen bij aan de leefbaarheid van de gemeente.

Jan: “We willen dat de gemeente denkt in mogelijkheden in plaats van in beperkingen.  Dat procedures en aanvragen zorgvuldig en binnen acceptabele tijd worden afgehandeld, of dit nu gaat om bijvoorbeeld wijzigingen in bestemmingsplannen, vergunningen of aanvragen voor zorg”.

Kijkend naar de komende vier jaar geeft Jan van der Laan aan dat er uitdagingen liggen op het gebied van o.a. woningbouw, energietransitie en de (jeugd)zorg.  Wat betreft de energietransitie wil de VVD alleen nog zonnepanelen op daken en geen grootschalige windmolenparken. En verder moeten er  snel voldoende betaalbare woningen bijgebouwd worden, waarbij er speciale aandacht is voor starters en senioren.

Jan geeft aan dat de VVD bij de verschillende vraagstukken die de komende vier jaar binnen de gemeente spelen,  gaat voor een realistische aanpak, gezamenlijk met de inwoners, zodat de kosten beheersbaar blijven. “Met de oplopende inflatie,  de hoge energierekening, de financiële druk op veel ondernemers, willen we absoluut niet dat de belastingdruk verder toeneemt en de woonlasten stijgen”.

Desgevraagd geeft Jan aan dat de VVD gaat voor 5 zetels, ambitieus, maar met bovenstaande aanpak willen we graag bestuursverantwoordelijkheid dragen.  En ja, dan is Jan van der Laan de beoogde wethouder voor de VVD.