VVD Westerkwartier trekt stekker uit Raadsakkoord

De VVD-fractie heeft definitief de conclusie getrokken dat een gezamenlijk raadsakkoord niet langer haalbaar is. De Liberalen hebben naar eigen zeggen diverse malen erop gehamerd dat het proces onzorgvuldig verloopt. Fractievoorzitter Jan van der Laan: “Het was eerst een raadsprogramma, toen een raadsakkoord, en nu een raadsconvenant. Waar zijn we eigenlijk mee bezig met elkaar?”.

Naast de kritiek op het proces, heeft de VVD-fractie ook principiële bezwaren. Fractievoorzitter Jan van der Laan: “Als je als oppositiepartij hiermee akkoord gaat, terwijl we een coalitie hebben van 26 zetels en een oppositie van 7 zetels, dan zit je vier jaar lang op de achterbank zonder een debat te mogen voeren. De discussie wordt letterlijk doodgeslagen en daarmee doen we onze inwoners tekort”. De VVD-fractie gaat naar eigen zeggen niet meedoen aan achterkamertjespolitiek, maar willen de vrijheid behouden om het eigen liberale geluid te laten horen. De Liberalen stellen dat de coalitie nu per thema het debat in het openbaar zal moeten voeren, waar het volgens hen ook thuis hoort. Ook over thema’s waar men het in hoofdlijnen over eens is, kan een meningsverschil bestaan over de uitvoering. Volgens de Liberalen is dat debat zeker nodig, aangezien de Ge- meente Westerkwartier grote financiële opgaven heeft de komende jaren. Dat betekent dat per voorstel gekeken dient te worden of het financieel haalbaar is. Alleen op die manier kunnen de inwoners van het Westerkwartier het best worden vertegenwoordigd.

In april is een traject ingezet om te komen tot een raadsakkoord met alle acht partijen in het Westerkwartier. Het proces zou parallel lopen aan de vorming van het coalitieakkoord. In het Westerkwartier werd het coalitieakkoord gepresenteerd in juni, terwijl men nog steeds bezig is met het raadsakkoord. Een raadsakkoord is een aantal inhoudelijke plannen waar de hele gemeenteraad zich in kan vinden. Dat lijkt in het Westerkwartier nu van de baan door de stap van de VVD.