Titel spraakmakendste politicus van het jaar naar Olga

Olga Hartman door Het Westerkwartier uitgeroepen tot spraakmakendste politicus van het jaar 2022.

© Koos Bijlsma

We zijn als VVD supertrots op ons raadslid Olga Hartman. Samen met haar (schaduw) fractie voert zij, als een van de weinige oppositieleden in de raad van het Westerkwartier, met verve oppositie. Dit is niet onopgemerkt gebleven. Vandaar dat zij in de column van Koos Bijlsma in Het Westerkwartier van deze week is uitgeroepen tot spraakmakendste politicus van het jaar 2022.

Olga, van harte gefeliciteerd!!!

Westerkwartiertje

De spraakmakendste politicus van het jaar. Al driemaal deelde deze krant deze (fictieve) titel uit aan één van de 33 raadsleden in Westerkwartier. Onomstreden ging de titel in 2019 - het jaar na de herindeling - naar het 'dwarse' raadslid Harm Beute (VZ Westerkwartier) die met omstreden uitspraken in de krant tweemaal spoeddebatten uitlokte.

De eerste keer was dat na een publiekelijke uithaal naar de voormalige gemeente Leek. In zijn ogen had Leek er in de laatste jaren van haar bestaan financieel een potje van gemaakt. Om de hypotheek die ze achterliet, vrolijk door te schuiven naar de nieuwe gemeente. Korte tijd later baarde Beute wederom opzien door zijn openlijke beklag over het bovengemiddelde ziekteverzuim onder ambtenaren. Of de betrokken overheidsdienaren écht ziek waren? Beute plaatste vraagtekens.

In 2020 ging de titel naar het intussen afgezwaaide PvdA-raadslid Hans Koenders uit Marum. Hij kreeg dit predicaat vanwege zijn ijver voor de bouw van een Knarrenhof in zijn woonplaats. Van meet af aan is er grote animo van ouderen om in dit bouwcomplex te gaan wonen. Mogelijk dat de schop volgend jaar de grond in.

Vorig jaar ging de eer naar het eveneens vertrokken GroenLinks-raadslid Han Warmelink uit Feerwerd die tot tweemaal toe van zich deed spreken. De ene keer door als staatsrechtdeskundige een urenlang debat uit te lokken over de nieuwe APV. De tweede keer door zijn succesvol knokken voor het neerhalen van twee ‘overtollige’ zendmasten bij Aduard en Den Horn.

Wie treedt in 2022 in de voetsporen van Beute, Koenders en Warmelink? Tromgeroffel….! Het is VVD-raadslid Olga Hartman-Togtema uit Zevenhuizen. Hartman - oud-wethouder van Loppersum - voert met verve oppositie. Haar verbale protest tegen Zuidhorn als centrale locatie voor de huisvesting van ambtenaren klonk vóór de zomervakantie als een klok. Van alle kanten oogstte ze hiervoor bewondering. Helaas voor haar zonder resultaat.

Een paar maanden later deed ze opnieuw van zich spreken. Hartman maakte toen bezwaar tegen het coalitiecompromis omtrent de zondagsluiting van winkels. Ze bediende zich daarbij van stevige woorden door te betogen dat een (gelovige) minderheid van de bevolking de meerderheid in ‘gijzeling’ houdt. Haar gloedvolle betoog haalde ook in dit geval niks uit. Maar spraakmakend was het wél. Vooral in een politiek landschap, waarin de oppositie is geminimaliseerd, is dat welkom.

Van harte Olga en houd vol!

Koos Bijlsma (Westerkwartier, dinsdag 27 december 2022)